Sunday, July 27, 2008

Adab-adab berdoa...

Berkata Hujjatulislam Imam Alghazali didalam kitabnya Ihya' Ulumuddin:

tedapat 10 adab yag harus dilakukan sseorang apabila hendak berdoa kepada Allah S.w.t,antaranya ialah:

1)Mencari waktu-waktu sesuai yang mulia contohnya hari jumaat,bulan ramadhan,hari arafah dan sepertiga malam.

2)Mencari waktu Makbul doa seperti ketika sujud terakhir dalam solat,peperangan,mulai turun hujan,waktu iqamah,selepas solat dan waktu ketika senyap sunyi.

3)Mengadap kiblat,menadah tangan dan sapukan ke muka bila selesai membaca doa.

4)merendahkan suara ketika membaca doa.

5)lafaz doa itu janganlah dibuat bersajak melampaui batas,dan doa yang lebih baik ialah dari Rasulullah dan sahabat yang ma'thur.

6)Hendaklah mempunyai sikap tadzarru' khusyuk dan tawadduk dengan segala ketenangan hati serta fizikalnya kepada Allah adalah sifat-sifat wajib ketika berdoa.

7)Yakin bahawa segala permintaan itu akan dimakbul oleh Allah.

8)Doa itu diulangkan-ulangkan sebanyak tiga kali khasnya ditempat yang penting disebutkan,ada keyakinan doa itu segera diperkenankan dan tidak merasa gelisah kalau lambat dikabulkan.

9)Hendaklah memulakan doa dengan sebut nama Allah,memujinya,disambung dengan selawat kepada junjungan besar,juga sebelum mengakhiri doa.

10)Bertaubat sebelum berdoa dan menghadapkan seluruh diri dengan sungguhnya kepada Allah setelah meninggalkan perbuatan zalim dan dosa.

Marilah kita sama-sama mengamalknnya agar doa kita mudah dimakbulkan oleh Allah....marilah juga kita sama-sama mengharapkan maghfirah dan keampunan daripadanya.....aminnnnn...

No comments: