Friday, July 11, 2008

We Care Palestine....

ENAM DEKAD NAKBAH PALESTIN.

-Nakbah bermaksud malapetaka atau bencana.Bagi Palestin nakbah bermaksud penubuhan negara haram israel diatas tanah Palestin pada 15 mei 1948 secara rasminya dengan bantuan british dan Badan Dunia “paling adil” iaitu PBB.

-Cadangan penubuhan negara Yahudi dibuat oleh seorang wartawan hungary iaituTheodore Hertzl yang juga pengasas gerakan zionis dan kemudiannya dibukukan didalam buku yang bertajuk “die judem sat”(negara yahudi) pada tahun 1986.

-wujudnya Pertubuhan Yahudi Antarabangsa (WZO) melalui persidangannya yang pertama pada 27-29 ogos 1987 di Basel.switzerland dibawah pimpinan theodore hertzl.

KRONOLOGI RINGKAS PENDUDUKAN YAHUDI DI PALESTIN.

-British merestui Deklarasi Balfour yang memberi jaminan bahawa akan wujud sebuah negara yahudi di tanah Palestin.Ini merupaka perbuatan paling kejam dalam sejarah peradaban manusia dan ia nyata mencabuli perjanjian antarabangsa.Dengan pantas Palestin dijajah oleh tentera British.

-Dengan itu ramai yahudi eropah dan rusia masuk ke Palestin dan tanah rakyat palestin diambil sedikit demi sedikit samaada melalui kekerasan ataupun dengan cara tipu muslihat yahudi.

-PBB campur tangan dalam hal ini dengan membawa masuk Badan Penyelidik Antarabangsa Palestin (UNSCOP).Laporan badan ini mengatakan bahawa wujudnya ketidakadilan kepada rakyat Palestin kerana tanah mereka diambil secara haram oleh orang yahudi.Badan ini juga membawa cadangan pembahagian tanah Palestin dibahagikan kepada dua negara iaitu palestin dan israel haram laknatullah.

-Namun begitu,sidang pleno PBB memberi keputusan yang mendukacitakan kerana melalui “ketetapan 181” yang diwartakan pada 29 november 1947 yang mengatakan bahawa 2/3 daripada tanah palestin menjadi milik yahudi manakala 1/3 adalah menjadi milik palestin.Pada sidang pleno itu PBB dipengaruhi oleh bangsa yahudi.

LEMAHNYA LIGA ARAB.

-Liga ini gagal membantu yahudi mempertahankan hak-hak mereka sehingga terlepas begitu sahaja.

-palestin dibantu oleh tentera tajaan liga arab tetapi malang ,mereka dengan ,mudah ditewaskan oleh tentera yahudi,malahan pimpinan tentera liga arab ini juga dipengaruhi oleh yahudi.

-Dengan kekalahan ini,yahudi menguasai 78% palsetin dan petang 14 mei 1948 yahudi mengumumkan negara haram israel.

-British mengundurkan tenteranya kerana nagara haram israel merdeka diumumkan sehari selepas itu.

KEMERDEKAAN ISRAEL MALAPETAKA KEPADA PALESTIN.

-Rejim yahudi telah mengusir lebih 60% rakyat palestin (800000 daripada 1.39 juta) keluar negara manakala 30 ribu lagi ke daerah-daerah yang ditakluk mereka.

-sebelum perang terdapat 580 perkampungan yahudi dan yahudi telah memusnahkan 478 daripadanya dn lebih 34 jenayah pembunuhan beramai-ramai keatas rakyat palestin.

-Antara yang paling dasyat ialah di Daer Yasin iaitu pada 9 april 1948.Seramai 254 oarnag dibunuh termasuklah orang tua, wanita dan 52 kanak-kanak.Petugas Palang Merha PBB sendiri melihat bagaimana rumah orang palestin dibakar dan orng yang cuba menyelamatkan diri ditembak oleh yahudi laknatullah.

-dalam serangan itu wanita-wanita hamil dibelah perutnya dan janin-janin dikeluarkan dari perutnya hidup-hidup.52 kanak-kanak pula diseksa didepan ibu-bapa mereka sebelum dibunuh dan dipenggal kepala mereka.

-Arafat Hijazi,beliau merupakan salah seorang daripada beribu saksi kekejaman yahudi laknatullah,beliau berkata “saya melihat seorang tentera yahudi memanggil saudara saya iaitu,saliha alhalabi yang hamil 9 bulan.dia meletakkan senapangnya dilehernya lalu menembaknya sehinnga terbunuh saliha,lalu tentera itu membelah perutnya sehingga terburai lalu dikeluarkan bayi itu yang telah mati dengan pisau nazinya yang mengerikan itu.

-melalui peperangan 1948,kita melihat yahudi menjadikan alasan holocaust atau peristiwa pembunuhan bangsa mereka mereka oleh tentera nazi sebagai hujah untuk membna negara haram mereka di palestin.Menteri pertahanan mereka iaitu Mosye Dayan mengakui bahawa setiap kekejaman di palesin dan rampasan tanah itu adalah satu jenayah terancang dan diiktiraf.

-ini disahkan oleh PBB melalui resolusinya.Sebanyak 110 resolusi dihantar kepada yahudi supaya mengembalikan hak 4.4 juta rakyat palestin,namun tiada seincipun tindajan yang diambil oleh yahudi.

KESAN NAKBAH PALESTIN (60 TAHUN).

-Yahudi meruntuhkan banyak rumah rakyat palestin dan memusnahkan kebun-kebun mereka supaya perkampungan yahudi dapat diperluaskan lagi.Yahudi sehingga hari ini mereka telah menguasai 90% daripada bumi palestin.

-Dalam proses meruntuhkan kiblat pertama umat islam iaitu masjid alaqsa dengan membina terowong dibawahnya atas alasan dibawan masjid itu terdapat kuil lama mereka yang dinamakan “haykal sulaiman”.

-Memenjarakan hampir 12 ribu rakyat palestin yang terdiri daripada kanak-kanak.orang tua,wanita hamil dan orang-orang yang sakit.

-Sekatan ekonomi keatas palestin seperti yamg dilakukan oleh yahudi sehingga banyak rakyat palesti tiada pekerjaan,dibelenggu kemiskinan dan kebuluran.

-Pendidikan keatas anak-anak palestin dinafikan sehingga mereka yang melanjutkan pengajian yang menengah adalah peratus yang paling kecil.

-Yahudi membina tembok pemisah yang terpanjang diduni iaitu sejauh 720 km dan menjadika ia sebagai penjara terbesar didunia.

-Dianggarkan hampir 6.45 juta pelarian palestin yang hidup penuh kedaifan sejak 60 tahun lalu.Ia adalah jumlah pelarian yang paling lama dan paling ramai dalam sejarah peradaban dunia.

(Dipetik daripada majalah I,bil 65,mei 08,penulis:DR ZAINUR RASYID ZAINUDDIN,PERUNDING AMAN PALESTIN.)

No comments: